Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-04-15 18:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Siden jeg misjonerer litt for spritkonvertering på jobben, er det en svensk kollega som vurderer å konvertere bilen sin.

Bilen er en -95 850GLT med 140hk 2.0 20V. I følge ham er det en uvanlig motor i Sverige. Bilen er importert fra Italia.

Han er bare interessert i piggybackkonvertering, men flexitune frister ikke pga kapping av kabler o.l.

Noen som kan komme på noen anledning til at denne bilen IKKE kan konverteres med f.eks. AutoFFV eller fuelcat? Jeg antar at en såpass "ny" bil har sekvensiell innsprøytning selv om den er svensk? :P
Såvidt jeg kunne se av et kjapt nettsøk bør det være LH jetronic på den bilen, men det sier jo ikke meg noe. Jeg kan bare Opel.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-15 20:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Troligen är den där 2,0 l -motorn i stort sett identisk med närmast större 20V sugmotor på svensksålda Volvo 850. Italien hade åtminstone förr en skattegräns vid 2,0 l motorstorlek, så det var förmånligt att undvika större motorer.

Jag har inte personligen hållit på med Volvo 850, men så vitt jag vet kan det förekomma antingen Bosch LH-jetronic (i så fall något som sägs heta LH 3.0 och som jag aldrig har kommit i närmare kontakt med), Motronic eller något Siemens/Bendix-tillverkat motorstyrsystem.

För Bosch-systemen är det säkert inga problem att koppla in vilken slags piggybacksystem som helst, men Siemens/Bendix har i vissa fall haft underliga drivsteg för spridarna (strömbegränsande, peak-hold eller liknande) som en del piggybacksystem har svårt att komma överens med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 17:12 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Vi forsket litt på parkeringsplassen etter jobben i dag. Det var tydeligvis 4 alternativer; Motronic 4.3 og 4.4, Fenix 5.2 og LH 3.2 Jetronic.
Såvidt vi kunne se av Haynes så skulle bilene med Motronic 4.3 og 4.4 ha en OBD2-type diagnoseport, mens denne bilen hadde "A" og "B" plugg som man kunne stikke inn en ledning, trykke på en knapp og blinke ut koder. Såvidt jeg kunne finne på en italiensk side (som sagt italienskimportert bil), så bør det være 3.2 Jetronic. En vakker dag får vi vel lokalisere ECUn og finne ut, men er det rimelig å anta at 3.2 Jetronic (eller Fenix 5.2) er sekvensiell innsprøytning?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Fenixsystemet har väl mapsensor istället för LMM som på bilar med Motronic eller LH-Jetronic.

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-07 19:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns undertryck (MAP)-styrda varianter av Motronic också. Från ungefär 1988 och framåt skiljer man på dem genom att luftmängdstyrda system heter ML före versionsnumret medan undertryckstyrda har MP före.

Exempelvis kan systemen heta ML 1.5 eller MP 3.1 .

Volvo började använda OBD-II -kontakter omkring 1996, men de första åren var bilarna (åtminstone de som såldes i Europa) ändå inte OBD-II-kompatibla elektriskt sett, utan man behöll de gamla kretsarna för "blink-felsökning" i olika styrdon och ersatte bara den gamla testlådan med ett OBD-II -uttag där man anslöt varje styrdon till en egen pinne. Jord och matningsspänning är i alla fall inkopplade enligt standarden, så man riskerar inte att förstöra något om man kopplar in en vanlig handterminal dit.

Jag har hört uppgifter om att åtminstone någon variant av ett Siemens/Bendix/Fenix -motorstyrsystem på Volvo 850 skulle ha en varmtråds- eller varmfilms-luftmängdmätare. Under 90-talet blev det vanligare och vanligare att man kostade på både luftmängds- och undertrycksmätning för att låta dem komplettera varandra och för den delen få lite redundans vid fel på endera givaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 07:36 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Nå er bilen under konvertering med nye AutoFFV. Vi koblet og målte alt vi klarte, men bilen startet ikke. Det viste seg at det var en blå kabel som ikke inngikk i bruksanvisningen som skulle kobles til +12V med påslått tenning. Er det noen som har en idé om hvor man kan hente det? Jeg mente at det alltid blir sagt på coilen, men kollegaen fant ikke noe 12V der.

Edit: Kanskje coilen bare får 12V når tenningen slås helt på, altså at startmotoren går?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 17:47 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det funket å ta fra coilen. Bilen går nå, men sitat "som en påse nötter". Bilen har bensin i tanken, og har kanskje gått 15 minutter fordelt på tomgang og kjøring. Tror nok kanskje den går fett, men det var en bedriten lyd på motoren (pr. telefon). Hvordan høres en femmer som går på 4 sylindre ut? Noen tanker om hva som kan være feil?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 18:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Hei!

Den blå må over tenningen, finn en sikring som er "hot" kun med nøkkelen på og koble deg innpå der! Coilen kan gi pulserende strøm og tulle til for AutoFFV. Ellers , pass på at det er god jording ellers drar AutoFFV jord gjennom lamda og da skal jeg love deg at bilen går fett (har prøvd)! Har dere målt lamda med multimeter?

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-06-06 21:16 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-06 21:03
Inlägg: 12
Ort: Från
Nu har jag äntligen blivit registrerad på forumet, gmail spammade regmailet..

Hur som helst. Det är jag som inte får i gång min 850

Har mätt polaritet/ spänning på insprutningsmunstyckena lambasonden och 12 volts plus matning. Allt är OK. Har kopplat + matningen på både tändsploen och bromsvätskegivaren. Jordkablen är checkad minst 10 ggr.

Ändå låter det som bilen går på 4 cylindrar. Det går och köra men den är slö som tusan.

Innan jag kopplade in min autoffv lyste servicelampan. Med autoffv inkopplad slocknade lampan. När jag kopplar tillbaka till origignal lyser den igen. Är det ECUn som går in i någon sorts nödläge kanske?

Hade varit fint med några tips.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 22:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Prova att läsa av felkoder och se om det går att dra några klyftiga slutsatser av dem.

Har du någon indikation på att den verkligen går bara på fyra cylindrar? T ex om en av avgasportarna aldrig blir varm?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 22:47 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-06 21:03
Inlägg: 12
Ort: Från
Vet inte riktigt om den bara går på 4 cylindrar men den låter konstigt. Får kika lite på felkoderna imorrn. Frågade Vidar på Abcesso om han har något tips, får se vad han svarar.

Tråkigt att det inte funkar annars är ju 850n busenkel och konvertera lätt att komma åt allt i motorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 23:00 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Med servicelampa mener du "Check Engine"? I så fall har du en feil i innsprøytningssystemet ditt. Det er viktig å reparere evt. feil før man konverterer for man vet ikke hvilke følger slike feil får for AutoFFV.
Helt enig med Torbjörn, les av feilkodene først.
I tillegg mål spenning fra Lamdasensoren uten AutoFFV når motoren er varm og går på tomgang. Den skal veksle mellom 0 og 1 Volt, ofte får man en middelverdi på 0,6-0,7V.
Forøvrig, ikke regn med å få gode svar fra Vidar, det har ikke jeg fått så langt!

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-06 23:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Den motorn är mkt lik 2.4 (2.5) litaren som såldes i Sverige.
Den har HFM så det frågan om Motronic med sekventiell insprutning.
Det krävs då 5 kanaler på piggybacken.
Har Auto FFV det?
Om den har 4 så måste ni väl ha kopplat 2 spridare till en utgång?
Då kanske de inte öppnar tillräckligt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: felkoder
InläggPostat: lör 08-06-07 07:23 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-06 21:03
Inlägg: 12
Ort: Från
Hej

det är servicelampan som lyser och inte check engine.. Hur som helst ska kolla upp felkoderna. Har mätt lambdasonden innan konvertering och den pendlar mellan 0.1-0.9 volt precis som den ska. Tyvärr tror jag inte att felkodsutläsningen ger något. Jag orkar ju inte byta något i motorn när den funkar perfekt okonverterad...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: felkoder
InläggPostat: lör 08-06-07 07:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
pendlarn skrev:
Hej

det är servicelampan som lyser och inte check engine.. Hur som helst ska kolla upp felkoderna. Har mätt lambdasonden innan konvertering och den pendlar mellan 0.1-0.9 volt precis som den ska. Tyvärr tror jag inte att felkodsutläsningen ger något. Jag orkar ju inte byta något i motorn när den funkar perfekt okonverterad...


Men eventuella felkoder som dyker upp som följd av konverteringen kan ju peka på vad som är problemet med konverteringen...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011