Dr. Mabuse skrev:
sunkan_85 skrev:
är det här allt jag behöver från elfa?
71-039-80 Transistor TO-92 NPN 30V 0.1 A 1st
Denna ovan är rätt.
Citat:
64-006-19 Trimpot cermet SMD 50kOhm 250mW 20% 1st
Du har valt en trimpot för ytmontage, det går att löda på den, men det är svårt att få till det bra (och hållbart).
Välj någon av dessa två istället (beroende på hur du vill montera dem):
64-405-80 Trimpot kol 47 kΩ Linjär 0.25 W ± 20 % (stående)
64-395-82 Trimpot kol 47 kΩ Linjär 0.25 W ± 20 % (liggande)
Citat:
60-247-27 Trådlindat motstånd 4.7Ohm 7W 5% 1st
60-290-18 NTC-motstånd 5Ohm 1st
Detta blir fel.
Använd dessa istället:
60-785-70 Metallfilmsmotstånd 4.7 kΩ 1 W ± 5 %
60-260-25 NTC-motstånd 4.7 kΩ
Citat:
sen undrar jag är det 5v till transistorn som gör den varm och släpper igenom orginal signalen?
eller måste man ha nått på motorn jag för står inte riktigt hur det fungerar
Det är lite mer komplicerat än så:
När motorn är kall så har tempsensorn ett högt motstånd. Då är transistorn stängd och det extra NTC-motståndet är inkopplat. När tempsensorn blir varm sjunker motståndet i den, och det är det som öppnar transistorn så att NTC-motståndet blir kortslutet. Förenklat så är det bilens egen ordinarie tempsensor som talar om för transistorn när den ska koppla bort det extra NTC-motståndet.
5volten fungerar som drivspänning till den automatiska kretsen, men om du inte hittar 5v på något bra ställe fungerar även vanlig 12v. Men då behöver man byta ut motståndet som sitter mellan 5v (eller 12v) och potentiometern.
60-553-78 Metallfilmsmotstånd 75 kΩ 1 W ± 5 %
Problemet med att använda 12volten är att den inte är reglerad. I så fall borde man använda en 5v zenerdiod över potentiometern. Hmm... ser ut som om jag får rita ett par nya scheman.
Karlmb, använde du exakt de motståndsvärdena jag rekommenderade, eller har du modifierat schemat något?
Öhh, har varit borta ett tag, o nu såg jag detta, sorry för sent svar..
Nej, alla modifieringar som jag gjort finns redovisade i denna tråden, såvitt jag minns, man glömmer fort, detta var nästa ett år sedan..