nyfiken skrev:
För någon vecka sedan kopplade jag in min motorvärmare och lät den stå på i över ett dygn. Sedan mätte jag temperaturen på motorblocket med IR-termometer. Det höll 30°C.
Bilen är en Volvo V70 2.0F -08. Alltså en fabrikstillverkad FFV. Den har en elektrisk motorvärmare i original (monterad av Volvo) på något lite mer än 400 Watt. Det är en insticksvärmare som alltså sitter i blocket. Volymen i kylsystemet vet jag inte just nu, men torde väl vara på 8 - 10 liter?
Det var när jag kopplade in värmaren, ganska kallt ute. -12°C vill jag minnas, men temperaturen steg under dygnet till -3°C när jag stängde av. Men när man har en värmare inkopplad under så lång tid torde väl utomhustemperaturen ha mindre betydelse?
Moderna bilmotorer har ju en stor mängd plast- och plåtmantlar och kåpor runt motorn, men jag mätte på vad jag vill tro var motorblocket. Och vätskevolymen i systemet är väl också en "egen historia"? 30° öppnar ju ingen termostat så den vätskan som fanns i själva kylaren torde väl ha varit ganska iskall?
Nu vet jag att man inte bör köra elektriska motorvärmare på långtid. Jag har tidigare bränt upp två motorvärmare på en äldre bil på åttiotalet. Men det här var ju under en begränsad tid i jämförelse med den tidigare.
Titta på denna motorvärmaren; köpte 2 st och monterade i våra bilar, spridarkonverterade og900 Saab, den ena en I och den andra en lätturbo.
Startar nu utan någon extra etanolberikning vid kallstart; och motorn blir varm så termostaten öppnar efter ca 5-6km.
Monteras enkelt på systemet, fungerar bra! Kostar ca 750 ink frakt från Ch
Mvh Johannes