Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 244
InläggPostat: sön 07-09-23 23:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Min bil är en Volvo 244 från 1985, med B200K motor (1,987 liter) Pierburgförgasare.
Jag har slipat om nålen i förgasaren och ställt om tändningen från 7 grader till ungefär 18 grader har jag för mig. Jag har kört så sen 1997, och har aldrig tankat annat en E85.

Den drar omkring 1,0 liter per mil.

Nu håller jag på att experimentera lite med ökad EGR också, får se va det kan leda till.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 244
InläggPostat: tis 11-11-15 16:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
De låter ju kanon! Själv har jag en 740 86 med stromberg och jag funderar på att slipa nålen samt ställa tändning och om den drar runt en liter så ska jag absolut testa! Hur blir de med kallstarter? utan och med motorvärmare? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 244
InläggPostat: tor 14-12-11 11:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Detta prat om kallstartproblem och E85 är betydligt överdrivet. Många gånger saknar det helt grund.
Till min V70 2.0F, -08. Alltså en fabriksbyggd FFV, skriver Volvo själva "Vid temperaturer under -15°C bör motorvärmaren användas." Notera att dom säger bör. Visserligen säger dom i fortsättningen att det är alltid nyttigt att använda motorvärmare, men det är liksom en annan sida.
För några vintrar sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort. Jag kör alltid på E85.
Nu kanske man inte kan jämföra en FFV med en garagekonverterad bensinbil rakt av, men det ger ändå en fingervisning.
Alla Volvos FFV-bilar har elektrisk motorvärmare från fabrik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 244
InläggPostat: ons 15-08-26 20:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Är en motor med insprutare generellt lättare att starta när det är kallt än en motor med förgasare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 244
InläggPostat: ons 15-08-26 22:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vet inte, men antag att motorstyrningen är mer exakt än ett chokereglage. När det är manuell choke så kan det nog bli väldigt grovt. Jag minns flera förgasarbilar som jag har ägt eller kört. Några kunde köras hela tiden på choken (om man glömde av den, vilket förekom) Andra krävde att man direkt tryckte tillbaka chokespaken när motorn hade startat. Min gräsklippartraktor och även snöslungan är så. Andra bilar bl.a en SAAB 95 (tvåtaktsmotorn) krävde ett tämligen snabbt återställande när motorn hade startat, men man fick inte ha för bråttom. Någon minut efter start skulle det vara avslutat.

Om vi nu tänker oss att styrdatorn med alla sensorer är i full funktion, så tror jag att den klarar att köldstartanrika på rätt nivå. Men jag vet som sagt vad inte.
Automatchoke har jag inte haft så stor erfarenhet av, så jag minns inget exakt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 244
InläggPostat: ons 15-08-26 22:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
En insprutare fördelar ju bränslet ganska fint väldigt nära där det ska förbrännas. En förgasare kan väl ge ganska grova droppat och dessutom långt ifrån där det ska förbrännas. Är inte det en fördel för insprutare?
Min 240 är svårstartad när det är kallt. (förgasare) Nu har jag byggt in glödstift i flottörhuset runt munstycket så jag kan starta oavsett temperatur, men den kräver ändå choke i startögonblicket. ( Fast den startar nästan aldrig direkt när den är varm heller)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 244
InläggPostat: sön 18-11-04 18:29 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 68
Henrik skulle du kunna förklara hur du gjort för detta med glödstift? Hade älskat att köra veteranbil på vintern men inte hittat lämpliga delar och ideer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011