torbjorn skrev:
Ännu enklare är väl om du i så fall lägger upp binärfilen som bifogad fil här på forumet.
Men det jag var nyfiken på det var alltså att få reda på detaljnummer på det där styrdonet av allmänna nyfikenhetsskäl och historiska skäl. Det finns inte längre några bilar med LH 2.4 i drift i min närhet, men den dag det är dags att skriva en fullständig historik över LH-styrsystemen och var de har använts, så är all sån här information av intresse.
Jag är för övrigt tveksam till att man kan få LH 2.4 att fungera bra utan en lambdareglering som underlag för adapteringen. Hårdvarumässigt borde man åtminstone behöva komplettera med den trimpot för inställning av tomgångsblandningen, som finns på LH 2.2 (som ju faktiskt har använts utan lambdareglering av Saab, på 9000 ca 1985-87). Och jag misstänker också att användning av LH 2.4 utan lambdareglering skulle gå bättre med det mer avancerade ingångssteg för signal från luftmängdmätaren som användes dels på alla LH 2.2, och dels på ett mycket tidigt 2.4 -styrdon för Saab (Bosch 0 280 000 554 , Saab 75 38 671, eventuellt även 0 280 000 536 / 75 38 689).
Okej du verkar tydligen ha lite svårt att förstå att jag inte vet något om detta så blir väl tvungen att dra hela historian.
Min bror har en Volvo 740gl från -89 som käkade lambdasonder vilket blev dyrt i längden.
Eftersom min flickvän tidigare hade haft en 740gl -90 med urkopplad lambdasond som inte satte felkod på det började jag fundera och ställde frågan om det är möjligt att programera bort lambdaregleringen på ett facebook forum, dom flesta sa självklart nej men kom i kontakt med en snubbe vid namn Dann Wästfelt som sa inga problem.
Han rekomenderade att byta ut bränsleboxen då den som satt i bilen tydligen strular ofta och det var därför bilen käkade lambdasonder.
Han berättade även att Volvo tydligen sålt en b230 motor med lh 2.4 sprut utan lambdareglering utanför eu länder (jag hade för mig han sa ryssland)
Han la in den programvaran och finlirade förmodligen lite med den då vi sa att vi ville ha trimchip med avstängd lambdareglering.
Vi fick hem chippen och satte i bilen och den fick den finaste och jämnaste gången jag hört en orginal b230f ha plus att den blev lite bränslesnålare.
Sen börjar brorsan rostlaga bilen i November men hinner inte innan snön (vi har inget garage) så bilen blir ståendes.
Under vintern börjar min kompis 740gl -90 gå konstigt och bränna lambdasonder, visade sig sitta samma strulbox som i brorsans -89a så vi plockade över brorsans boxar i den bilen och även den bilen gick riktigt fint utan lambdaregleringen.
Mer om detta vet jag inte och har ingen aning om vad någon binärfil äns är så vill du få reda på det får du själv höra av dig till honom vi köpt chipen av.
För jag tänker inte lägga någon energi på att servera något på silverfat åt dig.
Nu i veckan hörde brorsan av sig till honom för att köpa ännu en uppsättning trimchip med avstängd lambdareglering och nu tar han allt genom företaget.
Sök efter DW autokonsult på facebook så hittar du hans företagssida.