Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilsweden
InläggPostat: sön 21-08-01 07:56 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Hur trovärdiga är Bilsweden när det gäller vilka bilar som klarar E10?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilsweden
InläggPostat: sön 21-08-01 11:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nu har jag inte sett deras uttalanden. Men jämför med när Finland skulle införa E10. Finska kvällstidningar hade tjocka svarta rubriker om hur vägkanterna skulle fyllas av havererade bilvrak. Några bilmodeller förutsades även "gå till väders". Någon finsk kvällstidning hade även låtit testa en bil i experimentsyfte på en känd motorteknikfirma i Haninge i Sverige. Resultatet kommer jag inte ihåg men eftersom kvällstidningar har som syfte att skapa katastrofrubriker så blev det nog så?
Men vad hände vid omställningen? Inte ett skvatt! Dom kör vidare med 10% etanol utan att klaga.

Om det hade blivit några kända haverier, så hade det säkert rapporterats på detta forumet. "Vi" har, eller i alla fall, hade då flera finländska debattörer på det här forumet. Rätt många finländare är ju svenskspråkiga och känner sig hemma på svenska bilforum.

Jag själv är inte finskspråkig, men min sambo är av finskt ursprung. Hon saknar dock körkort så det är ingen större nytta med den språkkunskapen där.

Man har 10% i ett par länder till, Frankrike, Spanien och Tyskland (tror jag?) Därifrån kommer inga haverirapporter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilsweden
InläggPostat: sön 21-08-01 12:41 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Jag är medlem på diverse motorforum och de amerikanska är värst vad gäller detta med 10% inblandning. Jag frågar eftersom min sambo hittat en artikel i DN där det står "Därtill kan 98 procent av alla bilar från 1990 och framåt köra på drivmedlet, enligt Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden.

– Det är framför allt äldre bilar som inte klarar av det. Vad man är rädd för är att gummislangar och packningar ska åldras snabbare. Sedan är det vissa lättmetaller som kan ta stryk, säger han till TT."
Det står också att 94% av samtliga bilar i Sverige kan köras på E10. Är det verkligen sant att 6% av bilarna inte kan körs på E10? Varför isf?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilsweden
InläggPostat: sön 21-08-01 18:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag uppfattar Bilsweden som någon sorts lobbyorganisation eller propagandaspridare. En form av reklambyrå, ungefär. Dom producerar ju inga varor eller andra produkter. Bara pappersuppgifter som några andra har skrivit. Antingen tekniska data eller rena hypoteser från några tyckare någonstans. Och dessa tyckare är glada att det finns någon "megafon" som pladdrar ut tyckarnas budskap.
Jag minns en tidningsartikel från senare halvan av 2000-talet. Ett oljebolag, eller om det var någon organisation för hela petroleumindustrin, jag minns inte exakt, hade kommit med sin årsredovisning. Sådant måste ju bolag göra i länder där det råder någon sorts ordning och reda.
Hursomhelst, där framgick att petroleumindustrin satsade 400 miljoner dollar varje år på propaganda mot alternativa motorbränslen. (Etanol är ett sådant, men då pratade man även om metanol och biogas och biodiesel, elbilar m.m.) Någonstans måste det ju finnas spår av dessa miljoner dollar. Vi vet ju naturligtvis inte, men dom kan säkert hamna hos lobbygrupper m.m. m.m. som då svamlar om hur farliga dessa alternativbränslen är.
En lobbygrupp eller en stor dagstidning, var ligger skillnaden?
Vi andra som körde t.ex blandtankat visste ju att det fungerar att köra sin Volvo 245 -92 på 30% etanolblandning utan problem. Jag körde så i mer än 5 år. Efter mig fortsatte en anhörig i 3 år med den bilen på samma blandning. Men vi hade inget annat än detta forumet att berätta för varandra om att det gick. Det finns tydligen människor än i dag som tror att det inte går att köra på E85 om man har en bil som är byggd för det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilsweden
InläggPostat: mån 21-08-02 08:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag lägger till lite och ger ett "bevis" för att det går utmärkt att köra på E10 utan någon som helst inställning eller förändring av motorn.
Vi har haft E10 här i landet förut, men det var geografiskt begränsat till sydöstra Sverige och bara under några år. Troligen också bara något eller några bränslebolag? Detta var i början på nittiotalet, men sedan gick vi med i EU 1994. Där fanns det regler för hur bensin skulle "se ut". (Bra på sitt sätt, för vi som minns förgasarbilar med ånglås hade inte så roligt varma sommardagar) Efter EU-inträdet blev det andra blandningar på bensinen. Men också utan etanolinblandning.
Så vi har haft E10 ett par år tidigare och detta utan dom flesta bilisters vetskap. Och "bilarna själva*" visste inte om det heller så dom fungerade hur bra som helst.

*Många äldre bilar är ju ofta personligheter, som människor. Dom kräver vissa rutiner eller handgrepp för att fungera rätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilsweden
InläggPostat: mån 21-08-02 19:52 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Det är märkligt vilket motstånd det är! Jag har haft rätt mycket misstro mot mina "projekt" på forum och i diskussioner med folk. Jag pratar inte så mycket med motorfolk om det längre för jag ids inte ta diskussionen. Roligare att bara pilla på.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011