Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spridare E85
InläggPostat: fre 21-09-03 10:12 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
vet att frågan om bränsletillsatser varit uppe tidigare, men, har problemet att jag och min bil har blivit beroende av RedLines Alkohol-bränsletillsats.
Har en audi 10V 2,2 turbo i en 200 -87. Har kört på E85 i ca 10 år (endast på sommaren, bilen är typ entusiastbil) och jag måste medge att jag har inte bara miljövinsten i sikte, utan är riktigt intresserad av det vrid och den effekt jag fått i bilen. Kör ms och har Bosch EV14, 550 cc -spridare, mappar bränsle efter känslan i ryggen och med hjälp av en smalbandslambda bara och tycker att det går riktigt bra, väldigt trevlig bil detta.
Ett problem dock, jag måste i princip överdosera RedLine och har oxå i en slatt ricinoljetvåtaktsolja vid varje tankning. Problemet är att om jag inte slår i tillräckligt mycket av tillsatsen så får jag en betydligt sämre respons på gaspådrag. Spridarna har varit med på den tiden när man pratade om rosa klägg, de är sex sju år gamla. Kan de vara förbrukade på nåt vis? Trodde det bara var typ K-jet som kunde vara beroende av tillsatser för att riktigt fungera.
Har alla som kör E85 samma problem utan att veta om det?
/Lars


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: lör 21-09-04 07:53 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Kör inga tillsatser alls i min tank, "känns" onödigt att hålla i alkohol i en tank med 85% etanol, men det är kanske den smörjande effekten som behövs. Vad är det för brönslesystem? Vet att en del Opel, Ford hade L-Jetronic vid denna tid, medan Mercedes, VW, Volvo m.f "körde" K-Jetronic. L (LJ, LU) var ju en utveckling av D (som satt på VW redan på -60-talet) som sedan blev LH. Motronic fanns ju också samtidigt (bränsle och tändning i samma enhet)
Kanske ska prova lite ricinolja.... Var köper man det?

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: lör 21-09-04 19:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Med bensin/etanolbilar blir väl tvåtaktsolja så ofullständigt förbrännd att katalysatorn förstörs i längden? En del bränsletillsatser är väl bara lite aceton utblandat med mindre relevanta ingredienser?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: lör 21-09-04 19:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med tvåtaktsolja är inte att den blir ofullständigt förbränd, utan att den oftast innehåller tillsatser som förstör katalysator och lambdasond.

Aceton hittar man knappast i bränsletillsatser. Det vanliga är någon kolväteblandning liknande lacknafta eller lysfotogen men med större mängder av s k aromatiska kolväten (de är bra på att lösa upp hartser mm men är tyvärr cancerframkallande vilket gör att halterna av dem hålls nere i dagens bränslen), ofta ingår också en del tensider (typ diskmedel) och kanske någon alkohol, t ex isopropanol.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: mån 21-09-06 06:50 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Till min båtmotor (Suzuki DF90 4-T utombordare med elektronisk sekvensiell bränsleinsprutning) gör jag varje höst så att när jag varmkör motorn sista gången för året kör jag med bensin från min dunk med 3% oljeblandning. Sedan kopplar jag loss slangen och låter motorn gå till den stannar och tömmer sedan Fuel Vapor Separator (har inget bra svenskt namn). På våren startar jag motorn med samma dunk. Gjort så sedan vi köpte båten 2007 och motorn är i år 20 år gammal. Så jag tror att 2-T olja i bensinen gör nytta, har inte haft något problem med insprutningan under åren. Därför kanske recin olja funkar i en etanol motor. Har dock inte provat, då jag inte vet om det funkar på E85 (15% bensin

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: mån 21-09-06 07:22 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag kör med en enkel smalbandslambda och är uppmärksam på om den börjar fungera dåligt, kat har jag inte nån på plats, är årsmodell -87. Att jag kör i lite Ricinolje-tvåtaktsolja beror mest på att jag köpt hem sånt i ett annat syfte (Castor 927, används mest i Cross/Enduro sammanhang).
Lite lustigt att efter ett par tankar med En skvätt Castor 927 i så pajade pumpen, borde väl bara varit ett sammanträffande. Det är Red Line SI1 Alkohol som jag inte kan leva utan, med för lite sånt i så svarar den dåligt och rycker vid låga farter, tror inte att det bara sitter i mitt psyke
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: tis 21-09-07 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där låter ungefär som de spridare som jag hade i min Ford Focus vid den där felblandningsskandalen 2010, efteråt kunde de tillfälligt fungera bra sedan man hade använt t ex tvåtaktsolja som bränsletillsats, men efter en eller ett par tankar E85 utan tillsats började de krångla igen. Jag höll ut ett par år med de där spridarna, sedan köpte jag en annan uppsättning på skroten. Tyvärr visade de sig komma från en bensin-Focus, så färddatorn visade aldrig rätt sedan. Däremot blev det inga driftstörningar hos motorn med dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: tor 21-09-09 10:01 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har vid nåt tillfälle haft spridarna till ultraljudsbad och kört långa tider i etanol, försökt rensa om det sitter skräp i spridarnas filter, för det sitter väl ett internt filter (sil) i spridarna. Tycker att det hela är lite konstigt. Motorn går toppenbra om jag bara överdoserar SI1-alcohol. Om det sitter skräp och avlagringar i spridarna så borde det väl försvinna efter ett tag?

Frågar här istället för annanstans i forumet, Vart byter man lösenord, hittar inte!
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: fre 21-09-10 16:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När jag har ultraljudstvättat spridare så har jag sugit tvättvätska bakvägen genom dem samtidigt. Har använt vakuumpumpen i en fördelarprovbänk och kopplat en flaska emellan för att samla upp tvättvätskan i den. Det borde gå lika bra att använda t ex en vakuumpump för bromsservo på dieselbil, eller "låna" vakuum från insugningsröret på en bilmotor på tomgång.
Det är ju mycket viktigt att vätskan i ultraljudstvätten verkligen är ren när man gör detta, man bör ha rengjort spridarna noga utanpå i en annan tvättvätska först. Och så måste man lägga på spänning på spolen i spridaren för att den ska öppna. Man bör använda en "riktig" spridarkontakt, så man inte ställer till med glapp eller kortslutningar som kan ge gnistbildning, när man håller på med brandfarliga tvättvätskor.

Har en känsla av att när en spridare börjar kärva och krångla så den bara öppnar ibland, så beror det på nån slags hård beläggning på nålen som får den att kärva fast i sätet. Om man "smörjer" spridaren med tvåtaktsolja eller bränsletillsats så fungerar den bra ett tag efteråt men sedan börjar den kärva igen.

Ändra lösenord:
Kontrollpanel => Profil => Ändra kontoinställningar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: tis 21-09-14 07:31 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Min tanke med att ultraljudstvätta dom har varit att göra rent filtret/nätet i inloppet i ventilen, för ett sånt finns väl? Har mest varit rädd för att skräp och partiklar ska sätta igen hålen i utloppet av ventilen, de jag har har sex st små utloppshål. Att själva magnetventilsfunktionen ska kärva har jag inte trott ska hända, har trott att mekaniskt kärva insprutare hör K-jet till. Får se om jag kan få till en mer avancerad tvättning men det verkar svårt att både öppna magnetventilen och få till ett flöde när man befinner sej i ultraljudet
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: ons 21-09-15 17:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Som jag tidigare rapporterat om har jag upplevt de interna filtren i spridarnas inloppsände varit källan till igensättningar och störningar på spridarfunktionen. Därför lät jag ta bort dess filter vid en spridarrenovering. Det har nu fungerat bra i ca ett år. Se tidigare inlägg.

http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=3494&p=75562#p75562

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: fre 21-09-17 07:48 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Är de filtren bara nedtryckta uppifrån ner i spridarens inloppskanal? Inte kan man väl montera isär en spridare, eller är jag helt fel ute. Vore intressant att veta vad en renovering av spridare innebär.
/Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: fre 21-09-17 22:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
I mitt fall med en Laguna III bil med Nissankonstruerad motor var inloppsfiltren gjorda av något plastmaterial som inte tålt bränslets påverkan utan börjat sönderfalla i fragment som enligt min uppfattning orsakat igentäppning av spridarhål och till slut 3 cylinderdrift. Filtren var bara inskjutna i inloppssidan av spridarna och kunde lätt tas bort. Renovering innebär bara att köra spridarna i en "tvättmaskin" för spridare där en lämplig tvättvätska pumpas genom spridarna samtidigt som de öppnas/stängs med en lämplig frekvens.

PS Ett annat fenomen jag upplevt är att vid kallstart verkar spridare kunna kärva så öppningstiderna inte stämmer. Det tycks resultera i baktändning i insugskanalen. Detta fenomen brukar dock upphöra efter att motorn börjar bli varm. DS

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: lör 21-09-18 06:46 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
När jag startar min 745-a med hjälp av tryckknappren med extra motstånd till tempgivaren så vill den baktända om den inte startar på första försöket. Dock startar den oftast på första.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare E85
InläggPostat: lör 21-09-18 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Baktändning vid kallstart brukar snarare bero på att någon insugningsventil kärvar i styrningen och inte stänger fullständigt, så att flamman från cylindern kan slå tillbaka och antända brännbar blandning som finns i insugningsröret.

Det kan vara svårt att hitta det problemet, ofta fungerar en lätt kärvande ventil utmärkt när motorn väl har kommit igång. Möjligen kan man hitta det genom att göra kompressionsprov med kall motor, men det gäller nästan att man mäter på den krånglande cylindern först.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011