Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 14-10-23 13:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-12-15 14:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-12-15 13:50
Inlägg: 6
Antar att man kan skriva om snöskotrar här också.

Så här ligger det till:

Jag har monterat primer på skotern min som är kopplad till oljebehållaren som är fylld med bensin. Det tänkte jag ha till kallstarter. Direkt då skotern går igång så börjar den suga E85. Har även choke kopplad till förgasaren.

Huvudmunstycket som sitter på just nu är av storlek 240. Med 40% större munstycke så måste jag alltså gå upp till 335? Till olja ska jag använda Triboron. Räcker allt detta?

Tacksam för svar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 15:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 22:49
Inlägg: 145
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Har själv gjort det du skriver, köpte på mig lite olika huvudmunstycken men har bara använt
det jag skruvade dit först då skotern gick perfekt på det.. Jag använder iof. castrol r40 som
olja vilket inte ska klara minusgrader, men jag har alltid skotern i garaget
så är det inget problem. Har låtit skotern så ute i -18 grader en natt för att testa
primern. och den var lättstartad, dock fick man prima några gånger långsamt till motorn
gått några minuter. En tråkig bieffekt är att man inte luktar skoter efter att man
varit ute och kört.. Man kan gå in var som helst utan att någon klagar på lukten!! :wink:

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 17:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-12-15 13:50
Inlägg: 6
Yingen skrev:
Har själv gjort det du skriver, köpte på mig lite olika huvudmunstycken men har bara använt
det jag skruvade dit först då skotern gick perfekt på det.. Jag använder iof. castrol r40 som
olja vilket inte ska klara minusgrader, men jag har alltid skotern i garaget
så är det inget problem. Har låtit skotern så ute i -18 grader en natt för att testa
primern. och den var lättstartad, dock fick man prima några gånger långsamt till motorn
gått några minuter. En tråkig bieffekt är att man inte luktar skoter efter att man
varit ute och kört.. Man kan gå in var som helst utan att någon klagar på lukten!! :wink:


Okej. Men ska jag gå upp ända till 330/340 i munstycke?

Behövs det justeras nåt på luftskruv etc?

Går det köra felfritt sen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 17:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 22:49
Inlägg: 145
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
tror jag ökade med 30%. sedan fick jag nog ställa mer tomgången en del och
lite småskruvande var det nog..

Tror jag har 300 eller 310 munstycke..

Nu står skotern med ett lite haveri på sekundärvariatorn.. säkert spritens fel!

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 17:29 
Offline

Blev medlem: mån 08-12-15 13:50
Inlägg: 6
Yingen skrev:
tror jag ökade med 30%. sedan fick jag nog ställa mer tomgången en del och
lite småskruvande var det nog..

Tror jag har 300 eller 310 munstycke..

Nu står skotern med ett lite haveri på sekundärvariatorn.. säkert spritens fel!


Man får väl hålla koll på färgen tändstiften också.

Vad har du för skoter?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-12-16 20:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 10:31
Inlägg: 6747
Ort: Älvsjö
Kul projekt. Obs att det munstyckets yta som ska vara ca 40% större, inte diametern, se http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Jag antar att en snöskoter bara? körs på "vinteretanol" (E75) och då borde
munstycket teoretiskt ökas något mindre än med E85.

AFR ren bensin (inte handelsbensin med 5% etanol) är 14,7:1
AFR ren etanol (inte E85 med 15% bensin) är 9:1
etanol har en massa på 0,794 kg/l
ren bensin har en massa på ca 0,75 kg/l (0,720–0,78) kg/l

man behöver alltså (14,7/0,75) / (9/0,794) = 1,54282116 ggr så stor volym ren etanol än ren bensin per mängd luft

Räknar man om det förhållande mellan handelsbensin (E05) och vinter- (E75) och sommaretanolblandningen (E85) blir det 136,99% för E75 och 142,28% för sommaretanol.

Munstycket borde alltså ökas med 42,28% för E85 och 36,99% för E75
Enligt beräkningssidan ska ett 240 (2,4 mm?) munstycke då vara för vinteretanol
Citat:
Beräkningsesultat: 36,99% större diameter = 279.886 mm

dvs ca ett 280 munstycke

För sommar etanol skulle det teoretiskt vara
Citat:
42,28% större diameter = 285.993 mm

dvs ca ett 286 munstycke

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 01:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 22:49
Inlägg: 145
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Mikuni beräknar sina munstycken med flöde och inte med diameter..

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 17:28 
Offline

Blev medlem: mån 08-12-15 13:50
Inlägg: 6
Sånt munstycke har jag fast 240 i storlek.

Bild

Yingen, vad var det för skoter du konverterade?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 17:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 10:31
Inlägg: 6747
Ort: Älvsjö
Nordda skrev:
Sånt munstycke har jag fast 240 i storlek.

Bild


Är det flödet som på Mikuni eller diameter på hålet i 1/100 mm som på många andra förgasare som anges med siffrorna?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 19:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-12-15 13:50
Inlägg: 6
aryan skrev:
Nordda skrev:
Sånt munstycke har jag fast 240 i storlek.




Är det flödet som på Mikuni eller diameter på hålet i 1/100 mm som på många andra förgasare som anges med siffrorna?

/Aryan


Det är en Mikuni spjällförgasare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 23:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 22:49
Inlägg: 145
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Yamaha ET-340 -84

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 01:19 
Offline

Blev medlem: mån 08-12-15 13:50
Inlägg: 6
Jag provar att köpa 300 och 320 i munstycke imorrn och sen slangar jag ur all bensin och tankar i 5 liter E75 och provar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 09:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 10:31
Inlägg: 6747
Ort: Älvsjö
I Teori skulle du alltså ha en 37% större munstycke, för ett 240 munstycke skulle det bli snarare 330, men praktiken du nog behöva både större och mindre.

Kan man också ställa in tändingen på en sån motor eller ligger den helt fast?

Har fortfarande inte helt fått kläm på hur man bäst ställer in tändningen för E85 på en tvåtaktmotor men tänker göra en del testar etanol-scootern med programmet GSF dyno http://land.heim.at/pampa/252319/tmt/gsf_dyno.html
i vår.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 10:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 19:42
Inlägg: 4153
Ort: Sundsvall
Man bör kunna ställa in tändningen genom att vrida på hela tändplattan. Men den arbetar helt utan tändförställning, så det som begränsar hur tidigt man kan ställa tändningen är risken för bakslag vid start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 12:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 10:31
Inlägg: 6747
Ort: Älvsjö
Tar man för mkt förtändning så blir en tvåtaktsmotor orkeslös vid låg/mellanvarv. För lite gör att den inte vill varva ur. Så det blir precis tvärtom en fyrtaktsmotor.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011