Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-04-03 21:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 10:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
hur skulle en modern dieselmotor klara E85?
vet de som feltankat flera liter bensin i sin dieselbil utan att det märktes...
det säga att dieselpumpen säger upp sig p.g.a. dålig smörjning, om det blir för lite diesel, men det borde gå att åtgärda mha ngn tillsats i bränslet...
men hur är det med själva motorn? fungerar den öht?
ngn som vet?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 12:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
svante skrev:
hur skulle en modern dieselmotor klara E85?
vet de som feltankat flera liter bensin i sin dieselbil utan att det märktes...
det säga att dieselpumpen säger upp sig p.g.a. dålig smörjning, om det blir för lite diesel, men det borde gå att åtgärda mha ngn tillsats i bränslet...
men hur är det med själva motorn? fungerar den öht?
ngn som vet?


Det stora problemet med för mycket bensin blir att topptrycket blir alldeles för högt, verklig explosion, vilket skadar lager, ventiler och packningar. Mindre mängder är ingen fara, upp till 20% bensininblanding är väl vad man reckommenderar vid sträng kyla.
Gällande etanol så vore det intressant att prova, blandar sig etanol i diesel till att börja med?
Isåfall kan man ju testa gradvis mer och mer inblandning av E85 i dieseln, Scania kör ju dieselmotorer på ED95.
Får man det bara till att tända så kanske det kan fungera på varm motor.
Kallstart blir kanske svårt, kanske man kan tillsätta 5% glykol..
Testa på en gammal motor som du inte behöver, för vetenskapens skull!!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 13:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
BSR i Växjö har ju byggt en SAAB för ED95. Dom berättar lite mer, men kanske inte allt?:
http://sv.bsr.se/about/ethanol-powered-diesel-car/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 13:49 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
Brasilians have been working a lot on this matter.
I think anhydrous ethanol + cetane booster (like TEGDN - triethylene glycol dinitrate, CAS 111-22-8, made from ethanol!) + anhydrous oil for lubrication should work. If I remember correctly numbers were 85...87%/3...5%/10%
Have seen video how old KUBOTA compact tractor works on hydrous ethanol in Brasilia without any modification.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 15:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
En lösning är annars att låta motorn gå på lite diesel (tomgång) och sedan gasa med Etanol ur en separat tank med egna spridare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 15:48 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
provade just, E85 blandar sig helt med 50% diesel, vätskan blir helt klar....
så långt är det ju positivt.

ahto:
85% ethanol + 5% TEGDN + 10% oil

TEGDN = EGDN ? ignition booster?

har bara min pendlarbil en skoda TCI som redan har gått på 10% e85 utan att det märktes ngn skillnad....
problemet är om pumpen inte pallar...
den går ju inte sämre som en bensinbil som får för mycket E85 utan den ger ju upp tvärt.
så man får kanske ha i lite olja när man närmar sig högre andel E85.

om inte ngn här har en gammal avställd TDI som kan misshandlas?

det man läser om de som råkat tanka E85 istf diesel....
vissa åker på 60 000 i verkstadsräkning?
andra får rådet att omedelbart tömma tanken, även om det bara är lite....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 16:07 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
TEGDN and EGDN are different animals. CAS numbers are also different. As much as I understand cetane booster helps ignition of mixture under pressure. Wiki sayes TEGDN is somewhat similar to nitroglycerin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 17:23 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
går en vanlig dieselbil att köra på ed9?
har ngn provat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 18:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
I ED95 ingår en ignition booster men jag vet inte om det räcker för alla dieselmotorer. Kanske de behöver högre kompression för att fungera bra.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: fre 12-01-06 21:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
aryan skrev:
I ED95 ingår en ignition booster men jag vet inte om det räcker för alla dieselmotorer. Kanske de behöver högre kompression för att fungera bra.

Om jag inte minns fel pratade de om en kompression en bra bit över 20. Kan till och med ha varit 1:28. Eller om det var Scania Etanol-dieslarna som hade den kompressionen.
BSR-artikeln talade ju om ändrade förbränningsrum, så den kan ju absolut vara kompressionshöjd.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: lör 12-01-07 20:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Scania har höjt kompressionen i sina etanoldieslar.
Hmm gällande smörjningen så kanske inblandning av kompatibel 2-takts olja kan ordna den?
Skulle vara intressant att prova ala bosse bildoktorn gjorde i en gammal utsliten dieselbil vad som händer egentligen.
Kanske ingenting...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: sön 12-01-08 11:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
oljeblandat i tanken som på gamla tvåtaktstiden.... :lol:

om jag visste att det som värst kan hända att den inte går?
det som är mest kritiskt är ju pumpen, vad händer om den skär? kamremmen slits av? kolvar/ventiler ? :oops:

man kanske ska köpa en pump på skroten och testköra den på bänk i några dar....
eller ngn här kanske har en pump liggande som kan göra en test och repportera...

hur är eg moderna dieselpumpar uppbyggda?
är det som på gamla tiden med pumpelement med någon tusendel tolerans mellan stål mot stål?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: sön 12-01-08 12:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Om pumpen skär så stannar motorn, det är jobbigt men tror inget annat går på tok.

Castor (och jag tror även rapsolja) klarar högre tryck än mineralolja utan att oljefilmen pajar. Därför är castorolja populär som raceolja och i modellflygmotorer som gör 20.000 vpm.

Dieselmotorer klara oftast inte ren rapsolja för att den blir för trögflytande när det är kallare än 10 plusgrader och då blirmotorn också svårstartad. Men bladas det med ethanol borde man få mycket lägre viskositet, en blandning av 10%-30% rapsolja och 90%-70% E85 kanske funkar bra i en vanlig dieselmotor?

När jag hade en dieselbil med förkammardiesel körde jag med 80% rapsolja och 20% diesel i den. När glödstiften gick sönder gick det hur bra som helst att starta bara på kompressionsvärmen genom att hälla en skvätt bensin i insuget, så bensinen i E85 kanske kan fungera som tändförstärkare för etanol / rapsblandningen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: sön 12-01-08 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Blandar sig RME med E85 perfekt?
Tror dock det kan fungera med E85 och typ 20% diesel.
Gällande smörjningen så är det orenheter som är största problemet om jag fattat det rätt. E85 har knappast några större mängder partiklar i sig.
Den gamla typen av radpumpar tålde mer experiment än dagens fördelningspumpar.
Dessa fanns även i bensinversion på 30-60-talet (Mercedes) så tekniken i sig med små toleranser hindrar inte att man kör med annat än diesel.
Men, har ju också läst om problemen som vissa dieselmotorer fått när man gått över till tunnare sk miljödiesel eller citydiesel, så visst kan det finnas problem med att byta till ett annat bränsle.
Samtidigt har vi ju inte sett något annat än möjligen visst ökat kolslitage i våra egna bensinbilars bensinpumpar så rent mekaniskt är E85 iaf inte sämre än bensin.

Finns här ingen med äldre Merca som man kan testa typ E85/Diesel 60/40 blandning, några hundra mil med till att börja med?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: dieselmotor
InläggPostat: sön 12-01-08 19:37 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
eller bara ett pumpelement av godtycklig typ, om man bara jämför hur fritionen känns med ren E85 resp diesel kan man få hum om
man ska blanda i diesel eller kanske raps/2taktsolja i E85.

ska kolla med bilskroten om man kan köpa en dieselpump, eller delar av en, för typ metallvärdet..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011