Se din tidigare tråd
viewtopic.php?f=11&t=6058 .
Och jag upprepar än en gång: Ta sakerna i följande ordning:
1. Se till att allting runt motorn är i gott skick och den går perfekt på bensin - tändsystem och luftförvärmning i ordning, ev EGR fungerande, termostaten fungerande, tändningen rätt inställd enligt "avgasskylten". Om du har mekanisk tändförställning, kolla att både centrifugal- och vakuumförställningen fungerar som de ska och att det inte är några problem pga utmattade fjädrar, mekanik som är utsliten eller kärvar, trasig vakuumdosa etc. Kolla också att alla vakuumslangar kring motorn är hela och rätt kopplade.
2. Ändra förgasaren (dvs slipa om nålen) så att den ger rätt bränsleblandning på E85. Säkerställ att motorn går bra under alla förhållanden och att tomgångsblandningen är rimlig (kolla med avgasanalysator hos Bilprovningen eller någon verkstad, titta på lambdavärdet, inte CO-värdet).
3. Kör bilen en tid (åtminstone några veckor) under olika förhållanden för att skaffa drifterfarenheter (körbarhet, bränsleförbrukning, kallstartegenskaper, tomgång osv) och få bort alla hartsavlagringar från gammal bensin. Med ledning av vad du märker under den perioden kan du sedan bestämma vad för vidare åtgärder som kan behövas (t ex ändra tändinställningen, ställa om luftförvärmningstermostaten, öka EGR-mängden).
4. Utför de ändringar du har kommit fram till under provkörningstiden en i taget och provkör emellan. Ändra inte flera saker på en gång, för då har du snart ingen aning om vad det beror på när motorn inte går som du hade väntat dig.