aryan skrev:
Tänker man globalt är dyra batteribilar alltså knappast lösning för att minska energi och klimatproblematiken. De länder som Teslabloggen refererar till har mycket effektivare persontransporter är i i västvärden och där löser elbilar inte något alls.
I Indien/Kina köper man bilar som aldrig förr. Även om man där inte skulle minska CO2 utsläppen drastiskt med elbilar så skulle man lösa de problem man har med oljeberoende, utsläpp i stadsområden. Sen är det kanske inte Tesla Model S som är lösningen på problemet men elmoppar, Twizy, Zoe osv. Tesla är bara en liten del i pusslet och väl så viktig med tanke på vad det betyder för imagen för elbilar. Och det Elon säger kvarstår väl även om det är elmoppe vs förbränningsmotorsmoppe.
Citat:
Tåg/kollektivtrafik till max och för övrigt ser man mest mopeder/scooter (ofta med hela familjen på) som drar knappt 0,2l bensin i milen, dvs ung samma energiförbrukning som en Ampera när den bara går på el. I tätort finns inte något utrymme för fler bilar på vägen och utanför tätort finns inte sammanhängande elnät för att bygga laddstationer.
Som sagt, bilar verkar de köpa ändå. Kvarstår det vilket är väldigt troligt så måste de nog gå över till elbilar/pluginhybrider.
Citat:
Det öht för få som (anser sig) har råd att skaffa en elbil och bli begränsad av räckvidd och bygga ut snabbladdningsstationer. Använder du de resurser i stället för att öka andelen förnyelsebarelprodktion i stället gör du en betydlig större insats för att minska fossilenergi beroendet,och dessutom en bättre affär. Solceller och vindturbiner sam har en minst 3 ggr längre livslängd sän vad elbilens dyra batteri har, så det är uppenbart att privatägda (el)bilar med fasta batteripaket som 99% av tiden inte används optimalt (står stilla eller körs med för få i bilen) inte är någon effektiv lösning.
De problem du nämner med batteripaket som inte används optimalt gäller väl även bilar med förbränningsmotor, dvs, bilen som helhet. Står mest still, många kör ensamma i stora bilar. Men jag tycker att bil vs andra lösningar är en separat diskussion.
Sen säger du att batteripack är dyra, visst, men vad kostar 10 växlade växellådor, partikelfilter, turbo, oljebyten, politiska problem orsakade av oljeberoende, miljöproblem från oljespill osv ? Ska bli intressant att se vad som är billigaste om 5-10 år.
Citat:
En (el)cykel och liknande små lättdrivna elfordon kan däremot vara en vettig lösning för att överbrygga de kortare sträckor som många ännu dagligen kör ensamma i stora (el)bilar.
I övrigt kan bara en kombination av flera faktorer, mera spår/kollektivtrafik, minskning/optimering av användning av bilar (dvs planering och samåkning), biobränsle, effektivisering av drivlinan, hybrid bilar en lösning. Elbilar med batteribyte så att man kan tanka bilen med ett fulladat batteri skulle också kunna vara en lösning men tillverkarna kan inte ens komma överens om en standard för laddningskabeln låt stå för ett utbyttbart batterisystem.
/Aryan
Snabbladdning är visserligen trevligt men personligen ser jag inte att det måste finnas för att elbilar och framförallt pluginhybrider ska slå igenom. För ett land som Sverige så känns kombinationen flyg (biobränsle) för längre sträckor, elbil, pluginhybrid för den dagliga pendlingen samt biobränslen för den enstaka Ikea resan, skidbacken, som en vettig lösning. Eventuellt elbil + snabbladdning i BMW prisklassen, ex Tesla Generation 3. Om 5-10 år kanske det är mer lönsamt att köra en ren elbil och snabbladda, även i de lägre prisklasserna.