Gick samma reportage i ämnet på Aktuellt i går morse (kan ses på SVT Play).
Är lite förvånade att detta åter igen nu tas upp där intresset för etanolen som även framgår i reportaget varit nära på bortglömt dom senaste i alla fall 4-5 åren i skuggan av att alla skulle åka diesel. Men visst känner dom flesta till den problematiken som paradoxalt mest med gäller fabriks tillverkade bilar som inte på långa vägar känns dessa fenomen igen för blandtankare eller konverterade fordon, så ej för egen del heller faktiskt med över 30 000 problemfria etanolmil med lite varierande fordon som motorer.
Men vet att det var en del bränsleproblem för några år sedan med mycket sulfat i E85 bränslet som såldes i mälardals trakten. Där speciellt Ford och Saab fick rätt omfattande problem med just igensatta spridare men där hemkonverterade som andra etanolblandare vad jag känner till bara körde på utan problem även där...
Sedan är det hela rätt märkligt att i Brasilien har det funkat sedan 70-talet att köra på då mesta dels på E96 till deras "låginblandningar" på runt 20-30% i vanliga bensinmotorer.
Som både med egna som andras erfarenheter finner överlag att ingen större oro bör finnas oavsett etanolblandning och för egen del med min erfarenhet känner jag mig i dag många gånger säkrare med den "trygga" etanolen än med den moderna handels benisinen. Där ska sägas att jag med familj är mycket beroende av fungerande bilar, litar fullständigt på etanolen och där jag överlag alltid kört med 100% E85 utan problem.
Nä så jag kan heller inte påstå lita speciellt mycket på sådana påhopp och den dära Lasse Svärd i Aktuellt reportaget känner väl dom flesta med igen som en allmän etanolmotståndare....
_________________
http://www.etanolexperten.seAutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.