Om gasbilar accelerar långsammare, har mindre kraft och går långsammare kommer det gå illa för stockholmarna:
Citat:
(2009-08-04 13:28)
Biogasdriven ambulans gör Stockholm grönare
Nu kan stockholmarna åka miljöanpassad ambulans till sjukhuset. Ambulansen drivs på biogas, som framställs av avloppsvatten, och ger inte några nettotillskott av koldioxid.
Den kallas "världens första gröna ambulans" och inuti fordonet syns skylten med texten "Endast biogas!" Biogasen som används framställs av avloppsvatten från hushåll i Bromma.
- Genom toalettbesöken bidrar stockholmarna till att vi kan köra ambulansen, säger Tomas Buxbaum, som är en av ambulanssjukvårdarna.
Hans kollega, Cecilia Larsson, förklarar att ambulansen är tystare och mjukare att köra än andra fordon. Den enda nackdelen är att det kan vara svårt att få tag i biogas. I Stockholm finns det bara elva tankställen.
Det är Stockholms läns landsting och ambulanssjukvården i Storstockholm som lanserat den nya ambulansen som inte heller har några dubbdäck, för att undvika att asfalt rivs upp och att skadliga ämnen frigörs.
Fordonet har tillverkats med en reducerad mängd miljöfarliga ämnen och har alternativa inredningsmaterial fria från skadliga kemikalier. Sirenerna är designade så att bränsleförbrukningen blir 5 till 10 procent lägre jämfört med andra ambulanser.
Fordonet är dyrare att tillverka, men att köra på biogas är billigare än att köra på bensin, bränslekostnaden beräknas att bli ungefär 22 000 kronor lägre per år.
Enligt Anna Linusson, miljöchef i Stockholms läns landsting, håller ambulansen samma höga krav på säkerhet och prestanda som andra ambulanser.
Stockholms läns landsting har satt upp ett långsiktigt mål för transporterna i Stockholm.
- Inom två år ska hälften av alla transporter inom landstinget ske med förnyelsebara bränslen.
Förutom ambulansen har också nya biogas och elhybridbussar introducerats. Det har gett mindre buller, bättre luft och lägre koldioxidutsläpp.
I elhybridbussarna är bränsleåtgången 25 till 30 procent lägre än i andra bussar tack vare den energibesparande tekniken som gör att man får tillbaka energi när bussen bromsar.
Biogasbussarna i Stockholm fylls på genom att en av bussdepåerna förses med gas via en gasledning från Henriksdals reningsverk.
- Vi hade också bränslecellsbussar inom ett EU-projekt, som bara släppte ut ånga, men de var dyra så vi hade inte råd att behålla dem, säger Anna Linusson till IPS.
Av de 1900 bussarna som finns i Stockholm, är 80 biogasdrivna, 450 går på etanol och övriga är diesel- eller bensindrivna. Men planen är att Stockholm ska ha 250 biogasdrivna bussar nästa år och dubbelt så många 2012.
Per Ekberg, planeringschef på Stockholms länstrafik, säger att alla bussar i Stockholm kommer att drivas med förnyelsebart bränsle år 2025.
Energimyndigheten i Sverige har också planer på att göra Sverige till ett elbilsmecka. Finska energibolaget Fortum och Stockholm Stad arbetar febrilt med att utveckla infrastrukturen för elbilar. Fler än 100 laddstolpar ska byggas i Stockholm bara i år.
Och i Uppsala testas just nu också spårbilar, som är en kombination av kollektivtrafik och egen bil. Fem meter upp i luften kör små eldrivna bilar som liknar linbanekorgar. Det koreanska företaget Vectus har byggt sin testbana här för att testa spårbilarna under svåra förhållanden med kyla och snö.
Men fortfarande är det jämförelsevis få fordon i Sverige som är miljöanpassade. Enligt Transportstyrelsen finns det sammanlagt 215 000 gas, etanol, el och hybridfordon i Sverige, vilket motsvarar cirka 3 procent av alla registrerade fordon.
IPS
http://www.flamman.se/senaste.php?id=1327
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c