Dr. Mabuse skrev:
For calculations on energy consumption to produce a certain amount of gas, start with
Faraday's Law of Electronysis.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_waterVar det fel i uträkningen i mitt första inlägg och referens
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hb ... ctrol.html ?
askilje skrev:
hur går vätgasen ihop med tändmappen för e85/bensin? Det kan inte bli lite problem där?
Det spelar knappast någon roll om man bara använder det som starthjälp. Det som är en fördel med vätgas som startbränsle är att det tydligen har ett stort område med luftblandningar då det är antändningsbar (även vid ett stort luftöverskott) och att det kräver lite energi (en svag gnista) att tända. Se
http://www1.eere.energy.gov/hydrogenand ... cm03r0.pdf Citat:
Wide Range of Flammability
Hydrogen has a wide flammability range in comparison with
all other fuels. As a result, hydrogen can be combusted in an
internal combustion engine over a wide range of fuel-air mix-
tures. A significant advantage of this is that hydrogen can
run on a lean mixture. A lean mixture is one in which the
amount of fuel is less than the theoretical, stoichiometric or
chemically ideal amount needed for combustion with a given
amount of air. This is why it is fairly easy to get an engine to
start on hydrogen.
Citat:
Low Ignition Energy
Hydrogen has very low ignition energy. The amount of energy
needed to ignite hydrogen is about one order of magnitude
less than that required for gasoline. This enables hydrogen
engines to ignite lean mixtures and ensures prompt ignition.
bjornqvist skrev:
Kul post!
Lite kuriosa:
Som den tokiga uppfinnare jag är har jag bl.a. exprimenterat med framställning av vätgas genom elektrolys av vatten som jag utförde med en petflaska (äldre typ) preparerad med en flerskiktselektrod av rostfri stålplåt.
Kul!
bjornqvist skrev:
Resultat: Ingen förbättring kunde uppnås genom att manipulera vare sig pulsbredd eller frekvens. Den tillförda strömmen kan lika gärna förbli en konstant likström.
Vad jag förstår ska man ha minst 1,23V likspänning över cellen för att göra elektrolys, lite mera kanske när det är kallt och om vattnet inte har någon salt, syre eller bas för att öka vattnets ledningsfömåga. Har man mycket högre spänning genererar man bara en massa värme, då skulle man i stället kunna ha flera celler i serie.
bjornqvist skrev:
Jag testade även med en 50/50 etanollösning (för att undvika frysning) och det gick i princip lika bra. Tänkte använda den i bilen för extra energitillskott…
Även om vätgasen skulle kunna göra förbränningen effektivare så tror jag att använde elektrolys / vätgas som extra energi tlllskott är ganska dödfödd. Evt skulle man kunna generera vätgas så fort man motorbromsar men annars kostar det ju altid mera energi att producera vätgas än vad man får tillbaka, men det är nog OT.
bjornqvist skrev:
Jag testade även att via ett munstycke förbränna knallgasen och det gick bra tills munstycket blev varmt och antände underliggande gas. Trots att jag använde en vattenpärr och att gasmängden bara var några kubikcentimeter, blev det en rejäl smäll. Locket träffade taket och allt vatten i spärren sprätte ut och höll på att kortsluta den provisoriska el-uppkopplingen. Jag vill minnas att jag matade elektrolysen med åtskilliga ampere, tror det var 10A och lika många volt. Detta gav en knappt synbar flamma från det lilla munstycket, som dock var mycket het.
Jag skulle inte satsa på knallgas. Men om man genererar vätgas och syre var för sig så finns det inte samma explosionsrisk.
Man skulle man kunna leda vätgasen (och även syret) med separat slang till grenröret då är riskerna med vätgas nog snarlika som de är med startgas.
Som elektroder skulle man kanske kunna använda rostfria skursvampar
bjornqvist skrev:
Jag tror jag håller mig till startgas tillvidare. Vill man ha vätgas borde man satsa på metoden med kemisk reaktion. På YT finns en film där man blandar natriumhydroxid (pulver) med kisel. Det blir en omedelbar och rejält exoterm reaktion som till slut självantänder (utan bromsanordning). Vätgas bildas och kanske någon annan gas också. Lågan är gul pga. natriumet. Intressant bränsle! Nej, det är nog för riskabelt…
Obormot skrev:
1/2 offtopic...
we can use Calcium carbide and water to produce acetylene.
use "pills" or "granules" of Calcium carbide, 1 pill for 1 cold start.
we can "drop" pill to water tank during cranking (i think it is easy to make such device) or just before cranking.
or we can supply drops of water to tank with Calcium carbide, like in carbide lamps.
Man skulle t ex även kunna doppa ner zink i ett stark syra som t ex saltsyra för att göra vätgas, men såna lösningar tycker jag inte verkar så intressanta eller praktiska.
/Aryan