bullen skrev:
Hur vet du att e85 ligger flera hundra grader under bensin?
Du tror inte att det blir varmare av att köra magrare som du gör?
Jag är hundra 100% för e85 och har alltid haft det i mina racebilar, men jag tycker ni pratar mer än ni mäter.
Har bytt tändstift på flera bilar som säger sig kunna köra 100% e85, dessa tändstift ser inte bra ut(det som finns kvar) men bilen går bra heter det.
Jag tror att många vill att den ska gå bra pga ekonomin, det blir dock ekonomi om man man konverterar ordentligt.
Och alla ni som har turbo eller annan överladdning=MOTORN GÅR SÖNDER!
Man måste ha rätt lambda!
Det finns även en risk med dålig kallstart också = den icke förbrända e85 rinner ner i motorn vid startförsöken därför bör man ha en kallstart som fungerar.
Vissa oljor blandar sig med e85 andra inte, oavsett så kommer motorn att gå sönder på sikt.
När din bil rycker så går den inte bra på e85!
Sätt i en extern lambdamätare när ni tar reda på om bilen går på 100% då kan man utläsa air to fuel ratio.
Kör man tex volvo 740 -90a så är den inte tillräckligt adaptiv så att man kan köra ens på 50% e85, den kommer att rycka alltså går den magert alltså kan det bli motor skador!
Ursäkta att jag fördärvat din tråd
Tack för input, Bullen!
Givetvis kan stift o liknande påverkas av hård körning.
Dock ser stiften vitare ut med etanol än med bensin, vilket kan lura en till att tro att temperaturer är högre med etanol.
De skadade stift du sett, hur hade dessa motorer körts, och hur länge?
Kraftig överladdning?
Det vanligaste problemet med etanol är just annars att temperaturen är för låg av ngn anledning, t.ex. i samband med kallstart eller tom hela vintern.
Detta har vi skrivit mkt om i forumet, och det finns enkla åtgärder för att förbättra läget.
Visst, rycker bilen är det ngt som inte är optimalt, några magerryckningar är dock inget som skadar en motor, däremot om t.ex. en cylinder slutar fungera helt, pga tändstiftsproblem eller ingensatt spridare.
Gällande lambda håller jag med dig, att mäta är att veta.
Dock kan man få ut mkt från en bil med OBD2 genom att bara studera värdena för Short term fuel trim och long term fuel trim. Är dessa bara inom vad systemet är programmerat att tillåta, ska det inte bli några problem vare sig med motorgången eller besiktningen.
Går den magert, men utan misständningar i jämn fart kan det fungera ändå, men katalysatorn renar inte NOx optimalt som sagt.
Den moraliska aspekten på det hade kanske sett annorulnda ut än den gör, om det inte såldes massor med dieselbilar idag, sk miljöbilar, som är värre än en Otto utan fungerande kat.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.