svante skrev:
tror man får fläska på mera, det är ju en 150 - 200kg järnklump varav kanske 5 liter vatten.
150kg järn motsvarar 75l vatten i värmekapacitivitet.
så man kan räkna på 75l vatten som är -10 sen är det bara att blanda,
Du kan nog ha rätt i att 2,6l 80°C vatten a 4.1813 kJ /l . °C som sänks till 20°C inte ger så jätte mycket energi:
4,1813 kJ * 2,6l * 60°C = 181.189667 Wh, fast med parafin kan man nästan nå det dubbla
Min 1,6l motor väger mindre än 100kg och man behöver inte värma ”all” metall med varma vattnet. Växellåda, kringutrustning (generator, startmotor), avgasgrenrör, vevhus mm är sällan vattenkylda och kyler inte det varma vatten direkt så mycket.
Om man värmer motorn mkt långsamare (alltså mycket större förluster) med motorvärmare så är dessa delar också fortfarande ganska kalla.
Kolla t ex
Vi Bilägarens test av motorvärmare550W slangvärmare inkoplat i 3 timmar vid -20°C
Bilaga:
Skärmavbild 2012-12-04 kl. 14.17.23.png [ 24.24 KiB | Visad 16661 gånger ]
Vid snabb uppvärmning med varmt vatten borde temperaturskillnaden vara betydligt större och temperaturförluster till icke vattenkylda delar som oljetråget mm mkt mindre.
Kontakt/blockvärmare är f.ö. ganska värdelösa på att värma motorns topp vilket behövs för att underlätta starten: