Ja, jag kör ju nästan bara landsväg så jag hoppas att kunna hålla lite lägre förbrukning, 1.8l borde ju vara en rätt rimlig motorstorlek till klassen, och släp händer att jag drar men inte några längre sträckor och inga husvagnar! Dock blir det nog svårt att komma ner i 0,8l/mil (E85) som jag körde min Astra på. Nåt annat än E85 hade jag hursomhelst inte tänkt köra på även om det just nu inte är lika ekonomiskt fördelaktigt.
Jag ska försöka få tag på hur serviceschemat faktiskt ser ut, å om det bara är olje/filter-byte kan man ju göra det själv så får man ju ner kostnaden lite.
nyfiken skrev:
Det finns elektrisk motorvärmare, fabriksmonterad i motorn. Alltså en insticksvärmare. Jag skrev ett litet inlägg om det nyligen. Jag lät värmaren sitta inkopplad mer än ett dygn. Sedan mätte jag temperaturen, 30°C. Värmaren är bara på något lite över 400 Watt.
Jag har en elmätare för garaget som även visar momentan effekt och den visade på ca 500W när endast motorvärmaren till Focusen var inkopplad så den ligger nog däromkring. Jag vet inte hur pålitlig den är eller hur givaren sitter men enligt den OBD-läsaren jag har visade på 28 grader för "coolant temp". Dock vet jag inte hur länge den hade varit igång då den styrs av en sådan "utetemp vs avresetids"-box, men jag skulle gissa på någon timme. Jag ska köra värmaren lite längre imorgon så får vi se vad temperaturen står på då. Men det var någon som svarade på ditt inlägg med att temperaturen aldrig kommer upp så mycket högre va? Sänker värmarna effekten vartefter de blir varma, eller varför skulle inte temperaturen gå högre än 30 grader (allmän fråga)?