Nu är inte jag den värsta "räknenissen", men om du ser det så här: Till bilarna i Sverige blandar man i 5 % etanol i all bensin. Det finns uträkningar på hur mycket CO2 det reducerar och det finns även politiker som slår sig för bröstet och säger att "Vi är jättemiljövänliga!" över dessa 5 %.
Det finns t.o.m några länder som har klämt till med 10 % etanol i all bensin. (Men det blundar man för i Sverige) Om du nu är så "äventyrlig" (i beslutsfattarnas ögon) så att du vågar ha 12 - 15 % etanol i din bensin, då har du klämt i ordentligt i logik med samma beslutsfattare.
Så allt du gör räknas på pluskontot. Skulle du sedan konvertera förgasaren till 100 % E85, då tycker jag du är värd lite uppmärksamhet. Och det du befarar att motorn skulle tappa effekt, tror jag rakt tvärtom! Etanol har en bättre kylande effekt än bensin, så snarare skulle man kunna gissa på att risken för motorskador minskar i stället med etanol.
Bara för att visa att det går att ha E85 på sjön så kan du kolla lite på det här:
http://www.hilmersson-racing.com/jetbat-filmarkiv/Det skall sägas direkt att motorerna är inte jämförbara på samma dag. Men ni färdas på vatten i alla fall. Och ni åker på samma bränsle om du konverterar motorn.
Om du bläddrar lite på länksidan kan du läsa om hur båten byggdes och framförallt hur motorn byggdes ihop.