ETANOLKONVERTERING AV TVÅTAKTARE

Kort kan sägas att tvåtaktare (motorsågar, mopeder, utombordare, gräsklippare mm) går utmärkt att köra på etanol, precis som fyrtaktare. Konvertering av tvåtaktare med förgasare går till på samma sätt som andra motorer med förgasare. Det viktiga är att motorn får 40% mer bränsle, vissa äldre mopeder har ställbart huvudmundtycke och är nästan färdiga flexifuel fordon eftersom man endast behöver skruva ur huvudmunstycket och t ex höja gasnålen något hack!

På motorsågar kan man ställa upp bränslemängden med justerskruvarna och behöver inte modifiera någonting heller. Läs i bruksanvisningen hur man gör.

Tvåtakts olja och E85 (tack till Simon "Puch_dakota-73")
Det finns två typer av motorer, de som fungerar med oljeblandad bränsle (premix) och de som har separat smörjning, dvs en separat olje- och bensintank , en oljepump ger motorn automatiskt den mängd olja som behövs. I det sistnämda fallet behövs ingen special olja för etanol/E85 eftesom de inte behöver blandas, men använd görna en olja som är biologiskt nedbrytbar och som inte sotar och ryker mkt.

Motorer som kräver färdig oljeblandad bränsle behöver en olja som är blandbar med E85 och inte separerar sig efter ett tag, OBS! nästan ingen tvåtakt olja fungerar som premix olja med E85 !. Finns inte oljan med på listan nedan kan du räkna med att den inte fungerar som premix med E85. Som tur är finns det undantag, de oljar som fungerar bra är:

  1. Klotz, har 3 oljor som passar till etanol. Alla oljor från Klotz kostar under 100kr/L och du beställer genom att kontakta han på telefonnummret som finns på G-son Oil och Heli Tech AB:
    1. Klotz BeNol. En helt ricinbaserad olja. (Sotar !) 12000 Rpm och mer. (Race maskiner)
    2. Klotz 100 Super techniplate. En helsyntetisk olja med 20% ricinolja inblandat. (Sotar lite mindre) (Till Race maskiner)
    3. Klotz original Techniplate En 100% helsyntetisk olja, .
      REKOMENDERAS! (Sotar minimalt och tål ned till -15C) till vardagsmaskiner och "Hobby Räcer" men BARA SOM PREMIX, inte separatsmörjning. Prisvärt vid köpa av minst 5 liter: 75 kr/l hos på www.Gesonoil.biz, 90kr/l hos www.helitech.se
  1. Castrol
    Samtliga oljor från Castrol är gjorda för racingmotorer och Högvarviga motorer 10000+Rpm, dom på Mekonomen, Laitis m.m.
    1. R30 och R40 (ricinbaserade) fungerar fint till etanol men dom sotar och tål inte minusgrader. Dessutom kostar drygt 140 kr/L hos Mekonomen
    2. M (ren ricinolja?) fungerar också bra men sotar och fungerar inte i kyla. kostar 160kr/L Egenteligen till för Modellmotorer.
    3. Castrol 747 fungerar även den men den sotar precis sam andra ricinoljbaserade oljor, klarar inte kyla och är dyr 160kr/L
  1. Shell
    Har en passande olja som bl a säljs hos Mekonomen, vanliga Shell mackar har inte den!
    1. Shell Advanced M. Ricinbaserad, fungerar till etanol men sotar, tål inte kyla och är till för extrema motorer och mycket höga varv. 10000+Rpm. kostar ca 130kr/L.
  1. Redline
    Har en bl a en syntetolja speciellt för etanol och metanol men denna säljs inte i Sverige verkar det som
    1. Redline alcohol premix. Hel syntetisk olja som verkar bra men än så länge otestad

Tvåtakt & miljöpåverkan
En tvåtaktsmotor släpper upp till 20-30% av bränsleblandningen oförbränd ur avgasröret. Det gör speciellt tvåtaktmotorer utan katalysator som körs på bensin till de värsta "miljöbovar", ju fler giftiga ämnen i bränslet, ju fler giftiga ämnen alltså lämnar avgasröret med oförbränd bränsle, använd därför en så miljövänlig olja som möjligt. Som tur är brukar oljor som blandar sig som premix med E85 vara biologiskt nedbrytbara.

Ett lyckad försök med motorsågar på etanol i stället för bensin för samhalls räkning har redan för tio år sedan visat att skogsarbetare var mycket nöjdare med de etanol drivna motorsågar och hade mindre besvär av avgaserna i jämförelse med de som kördes på bensin. Dessutom blev det mkt minder motorslitage eftersom motorn inte blir lika het och därför fick de etanoldrivna sågar inte de s.k. nypskador på kolv och cylinder som de bensindrivna sågar fick!

När det gäller utombordare så håller IVL (Svenska Miljöinstitutet AB) på med en utvärdering av miljönytta av olika bränslen däribland etanol. E85 är ett ur växthussynpunkt överlägset bränsle och ren etanol vore ett mkt bra alternativ i en tvåtaktmotor men tyvärr innehåller E85 också knappt 15% handelsbensin med MTBE som är giftig för vattenmiljön.

Troligtvis kommer IVL därför till den slutsatsen att alkylatbensin är att föredra i en så känslig miljö så länge det inte finns E85 utan MTBE. Kanske ren etanol (svanenmärkt spolarvätska) vore ett alternativ eventuellt blandat med lite alkylatbensin för att underlätta kallstarten, men det har så vitt vi vet inte provats. Om du provat det hör av dig på vårt forum om det!


Kontaktsida
Vi har ca 1200 registrerade medlemmar
och ca 1700 unika besökare per dag
Valid HTML 4.01 Transitional