Etanol eller Diesel?
Man kan ofta läsa att en bensin- eller dieselbilar drar mindre bränsle än etanolbilar. Ännu mera förvirrande blir det när mindre bensin- eller dieselbilar ibland kvalar in som miljöbil pga låg förbrukning.
I artiklar som t ex
"Miljömatch à la Citroën mellan etanol och diesel". Tidningen jämför ekonomi i stället för miljönytta, vilket sällan är samma sak.
Anledningen är att diesel innehåller ca 1,6 ggr så mkt energi, är lågt beskattat och därfär länge har varit det billigaste bränslet per kWh, men det gör det inte till det miljövänligaste alternativ. Men en etanolbil som drar nästan dubbelt så mycket som en dieselbil, kan den verkligen vara miljövänligare?
Visst är den det, om man använder artikelns förbrukningssiffror för att räkna CO2 utsläpp så får man:
C4 diesel: 0,45 l diesel/mil:
134 g koldioxid per km
C4 Bioflex: 0,91 l E85/mil:
endast 53 g fossilt koldioxid per km!
Här kan du själv räkna ut hur mycket koldioxid bilen släpper ut per km vid olika bränslen1) Alla koldioxidsiffror avser andelen fossil koldioxid som ökar växthuseffekten. Koldioxidutsläppen av de olika bränslen är baserade på uppgifter från Naturvårdsverkets rapport
"Index över nya bilars klimatpåverkan" 2008. I denna rapport skrivs: "Etanol i E85 antas ge ett utsläpp på 0,2 kg koldioxid per liter bränsle, ren
bensin 2,77 kg per liter bränsle och bensin låginblandad med etanol 2,65 kg per liter bränsle, sett ur ett livscykelperspektiv för etanol och bensin.
Den biogas som finns i fordonsgas antas ge ett utsläpp på 0,39 kg fossilt CO2 per
kubikmeter bränsle, medan naturgasen beräknas ge 2,12 kg per kubikmeter. Uppgiften att fordonsgas i 2008 bestod av 42% (fossilt) naturgas och 58% biogas återfinns också i rapporten. Klimatpåverkan på grund av metangasutsläpp är dock inte inräknade i rapporten/denna beräkning och dessa kan öka gasbilens klimatpåverkan. För beräkningen av koldioxidutsläpp tar beräkningen med i beaktande att 95 oktanig bensin låginblandas med 5% etanol och diesel låginblandas med 2% RME.
Koldioxidutsläpp från ren diesel är 3,03 kg/liter i ett livscykelperspektiv, medan
utsläppen från diesel med låginblandning av RME, i den mängd som inblandades
2008 (3,2 procent), antas vara 2,98 kg/liter. Antagandet baseras på att RME reducerar klimatpåverkan med cirka 50 procent.
Koldioxidutsläppet från ren bensin är 2,77 kg/liter i ett livscykelperspektiv, medan
utsläppen från E5 (bensin med 5 procents inblandning av etanol) antas vara 2,65
kg/liter. Antagandet baseras på att 20 procent av den etanol som används för låginblandning är
vetebaserad etanol från Norrköping29, 25 procent är europeisk etanol och att 55 procent är brasiliansk sockerrörsetanol
2) Etanolbränslens energiinnehåll baserad på
OKQ8s datablad. Natur och Biogasens energiinnehåll baseras på uppgifter från
Miljöfordon. Bensin och dieselns energiinnehåll är baserade på
SPI's uppgifter och tar hänsyn till låginblandningen av etanol och RME i dessa bränslen. RME's energiinnehåll baseras på
OKQ8s datablad.